top of page

De term risicovoet is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan de voet. In de meeste gevallen is er sprake van chronische voetaandoeningen als gevolg van een onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld reuma, diabetes of ouderdom.

Diabetische voet

Iemand met diabetes mellitus heeft een grotere kans op voetklachten. Indien dit neurologische en/of vasculaire klachten betreft zal de huisarts u doorverwijzen naar de pedicure of podotherapeut. Dit hangt af van uw zorgprofiel. Als medisch pedicure ben ik opgeleid om voeten van mensen met diabetes zorgvuldig te onderzoeken, te behandelen en te adviseren. Door gevoelsstoornissen en eelt kunnen er wondjes ontstaan die u zelf niet opmerkt. Tijdens een behandeling worden deze wondjes verzorgd en geef ik u advies hoe u deze wondjes het beste kunt voorkomen. Een pedicure mag geen wondzorg doen, dus ik controleer op wondjes en indien nodig verwijs ik door.

Indien de podotherapeut een Zorgprofiel 2 of hoger vaststelt krijgt u op basis van een behandelplan een aantal pedicurebehandelingen per jaar vergoed. Dit aantal wordt door de podotherapeut bepaald.

Pedicurepraktijk Karin heeft een samenwerkingsverband met onderstaande podotherapeuten:

Podotherapie Kouwe

RondOm Podotherapie

Podotherapie Eemland

Reumatische voet

Als gevolg van reumatische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, overige vormen van artritis (gewrichtsontstekingen) maar ook artrose (gewrichtsslijtage), is het vaak moeilijk om zelf uw voeten te verzorgen. Het kan ook zijn dat u last heeft van reuma aan uw handen en daarom niet goed zelf uw voeten kunt verzorgen. Bij reumatische voeten is vaak sprake van standafwijkingen. Indien er sprake is van reumatoïde artritis kunt u voor vergoeding in aanmerking komen.

Oudere voet

We worden allemaal ouder. Met het toenemen van de leeftijd neemt het risico op voetproblemen ook toe. Bij voeten ‘op leeftijd’ zien we vaker huid- en nagelproblemen. Daarnaast treden er veranderingen in de stand van de voeten op met als gevolg pijnlijke drukplekken. Het kan ook zijn doordat u ouder wordt het u niet meer lukt om zelf u voeten te verzorgen. Maak daarom regelmatig een afspraak voor een juiste voetbehandeling.

De meest voorkomende klachten die we zien bij de oudere voet zijn:

• drukplekken aan de voet

• dunner wordende huid, waardoor snel wondjes

• slecht genezende wondjes (door het gebruik van bloedverdunners)

• stand afwijkingen van de voet

• stijfheid gewrichten

• slechtziendheid